تعمیر گیربکس جیلی

تعمیر گیربکس جیلی

تعمیرگاه گیربکس جیلی

گیربکس کیی از قطعات مهم در هرخودرو پس از کلاچ است ، گیربکس ها عموما به دو صورت اتوماتیک و دستی بر روی ماشین های متخلف استفاده می شوند.

یکی از گیربکس های پر طرفدار در حال حاضر که بر روی اغلب ماشین های وارداتی مورد استفاده قرار می گیرد گیربکس اتوماتیک است. این مدل گیربکس به دلیل اینکه نیازی به توعیض کلاچ در هنگام دنده ندارد سبب خستگی راننده نمی شود و برای طی کردن مسافت های طولانی انتخاب مناسبی است.

با توجه به اهمیت گیربکس و فروش خودروی جیلی در ایران در این مقاله قصد داریم تا گیربکس جیلی را به طور دقیق بررسی کنیم.

تعمیر گیربکس جیلی

خودرو جیلی

شرکت خودرو سازی جیلی یک شرکت خودروسازی چینی است که چهارمین شرکت بزرگ خصوصی در چین پس از بی‌وای‌دی، چری و گریت وال است.

شرکت مالک جیلی متعلق به گروه مرکزی جیلی است که ساخت خودرو را در سال ۱۹۸۶ در شهر تایژو استان چجیانگ آغاز کرد. در سال ۲۰۰۵ جیلی وارد بازار بورس  اواق بهادار هنگ‌کنگ شد.

خودروی جیلی X7 همانند سایر خودرو های چینی SUV بر خلاف ظاهر  SUV مانندش، سامانه انتقال نیرو به چهار چرخ خودرو را ندارد. به همین دلیل جیلی یک خودروی تک دیفرانسیل شناخته می شود و به عنوان یک خودروی شاسی بلند برای سفر مناسب نیست و برای مسیر های درون شهری انتخاب خوبی است.

پیشرانه به کار رفته در خودرو جیلی  2.4 لیتری و 157 اسب بخاری است. این مدل یارای تولید 220 نیوتن متر گشتاور را نیز دارد، و پیشرانه ی آن مشابه یکی از پیشرانه های مشهور تویوتا با کد فنی 2AZ-FE است.

این دسته از پیشرانه ها در حالت پایه قدرت خروج 157 اسب بخار را دارندو نسبت تراکم آن 9.6 به یک است که رقمی مناسب با توجه به کیفیت بنزین موجود در کشور ایران محسوب می شود.

گیربکس یا جعبه دنده دومین بخش مهم سیستم حرکتی در هر ماشین بعد از کلاچ است به همین سبب است که در هر خودرو بسیار اهمیت دارد.

انواع گیربکس

دو نوع گیربس در بازار وجود دارد ، گیربکس اتوماتیک و دستی وجود دارد. گیربکس دستی، به راننده نیاز دارد که در هنگام تغییر دنده، کلاچ گیری باید توسط راننده انجام شود ، اما در گیربکس خودکار، این کار به صورت خودکار انجام می‌شود.

انتخاب اتومبیل با گیربکس اتوماتیک در شهرهای پر ترافیک بسیار مهم است و این یک انتخاب ایمن و هوشمندانه است، زیرا هیچ خستگی ناشی از کلاچ گیری برای راننده ایجاد نمی شود و راننده حس راحتی خواهد داشت.

از طرف دیگر، گیربکس اتوماتیک هزینه بالایی دارد، اما اگر رسیدگی لازم انجام شود، نسبت به نوع دستی بسیار قابل‌اطمینان است.

از آنجا که اصطکاک بیشتری در گیربکس دستی وجود دارد عمر مفید گیربکس دستی به مراتب کمتر از گیربکس اتوماتیک است. گیربکس ها در خودرو جیلی به دو صورت دستی و اتوماتیک هستند.

همان طور که گیربکس اتوماتیک نیاز به نگهداری و مراقبت دارد گیربکس دستی هم باید در فواصل منظم بررسی و سرویس شود. هر چند که مراقبت از گیربکس دستی کمی آسان تر از گیربکس اتوماتیک و هزینه تعویض آن هم به مراتب کمتر از گیربکس اتوماتیک است.

تعمیر گیربکس جیلی

مشکلات گیربکس جیلی

مونتاژ نادرست قطعات

در بسیاری از ماشین‌هایی که در کشور تولید می شوند، به دلیل مونتاژ نادرست گیربکس (تقه زدن در حین حرکت) و یا استفاده از روغن نامناسب، گیربکس اتوماتیک دچار مشکلاتی می شود اگر این مشکلات در زمان مناسب شناسایی و تعمیر نشوند می توانند سبب خرد شدن و شکستن جرخ دنده های گیربکس شوند. این مشکلات تنها می‌تواند با بازرسی دقیق و منظم برای اجتناب از هزینه گزاف تعمیر و یا تعویض گیربکس اتوماتیک حل شود.

استفاده از روغن نادرست در گیربکس

روانکاری و عملکرد بدون اصطحکاک گیربکس بسیار حائز اهمیت است. زمان حرکت فشار زیادی به روغن و بخش های گیربکس وارد می شود و استفاده از روغن نامناسب سبب وارد شدن آسیب جدی به گیربکس و چرخ دنده ها می شود. انتخاب روغن گیربکس اتوماتیک با توجه به مدل اتومبیل، شرایط آب و هوایی، حجم موتور و غیره تعیین می‌شود.

در حال حاضر در بازار خودروی ایران روغن های گیربکس تقلبی فراوان یافت می شوند و روغن گیربکس جیلی نیز از این قاعده مستثنا نیست،  برخی از این روغن ها حتی به عنوان روغن اصل به خریدار فروخته می شوند در حالی که روغن های بی کیفیت درجه چند چینی هستند و سبب آسیب دیدن گیربکس می شوند.، به همین دلیل است که توصیه می شود برای سرویس و خرید روغن گیربکس به تعمیرگاه ها و مراکز معتبر مراجعه کنید. هزینه تعویض گیربکس و چرخ دنده های آن به مراتب بیشتر از هزینه خرید روغن مناسب برای گیربکس جیلی است.

تعمیر گیربکس جیلی

هر زمان حس کردید که روغن گیربکس جیلی بوی سوختگی می دهد سریعا آن را تعویض کنید بوی سوختگی نشان دهنده ی خراب و فاسد شدن روغن گیربکس است. بهترین زمان برای مراجعه و تعویض روغن گیربکس در صورتی که روغن گیربکس خراب نشده باشد زمان تعیین شده توسط شرکت است ، این زمان پس از بررسی تعداد زیادی از خودرو ها در شرایط آزمایشگاهی و در شرایط مختلف اعلام شده است به همین دلیل اهمیت بالایی دارد.

برای بسیاری از اتومبیل‌هایی که در داخل و حتی خارج از کشور تولید می‌شوند، روغن گیربکس یا جعبه دنده باید پس از فاصله ۸۰ هزار کیلومتر یا بعد از یک سال تغییر یابد. این مقدار بسته به نوع اتومبیل و مدل آن فرق می‌کند.

زمانی که گیربکس خودروی شما دچار مشکلی شده است  و شما برای تمعیر آن به تعمیرگاه مراجعه میکنید،  متاسفانه، بسیاری از سودجویان بدون دانش فنی، تلاش می کنند که گیربکس اتوماتیک خودروی جیلی شما  را باز کنند و به دلیل فقدان دانش و فقدان تجهیزات مناسب و به روز، سبب بدتر شدن  این مشکل و بروز نقص‌های دیگر در خودروی شما و معیوب سازی بخش های دیگر گیربکس می شوند به طوری که در برخی از اوقات شما ناچار خواهید بود تا گیربکس را کامل تعویض کنید.

در این مقاله خودروی جیلی و گیربکس آن را بررسی کردیم و ایراداتی که نشان دهنده ی مشکل و خرابی در گیربکس هستند را به تفکیک بررسی کردیم.

تعمیر تخصصی گیربکس جیلی احمدی