تفاوت گیربکس اتوماتیک AT و گیربکس اتوماتیک CVT چیست؟

تفاوت گیربکس اتوماتیک AT و گیربکس اتوماتیک CVT چیست؟

تفاوت گیربکس اتوماتیک AT و گیربکس اتوماتیک CVT چیست؟

گیربکس AT به معنی “گیربکس اتوماتیک” است. گیربکس‌های اتوماتیک به طور اتوماتیک دنده‌ها را عوض می‌کنند و به راننده این امکان را می‌دهند که بدون نیاز به تغییر دنده به طور دستی، بتواند ماشین را رانندگی کند. این نوع گیربکس در میان رانندگانی که دوست ندارند با تغییر دنده‌های دستی سر و کار داشته باشند یا در شرایط ترافیکی سنگین و پرترافیک زندگی می‌کنند، محبوب است.

گیربکس‌های اتوماتیک با استفاده از یک سیستم پیچیده از هیدرولیک و الکترونیک کار می‌کنند. زمانی که راننده پاشنه‌ی پای خود را از روی پدال ترمز بردارد و به پدال گاز فشار دهد، گیربکس اتوماتیک بر اساس سرعت ماشین و مقدار گاز داده شده، تصمیم به تغییر دنده می‌گیرد.

اما باید توجه داشت که هر چند گیربکس‌های اتوماتیک راحت‌تر هستند، ممکن است مصرف سوخت بیشتری داشته باشند و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز بالاتر باشد نسبت به گیربکس‌های دستی.

با این حال با توجه به اینکه در مورد چه نوع گیربکسی بخواهیم نظر دهیم. وظیفه ها و کارایی های متفاوتی هستند که باید آن ها را در نظر گرفته تا انتخاب مناسبی داشته باشیم.

در صنعت خودرو سازی انواع گیربکس های متفاوت اعم از دستی و اتوماتیک وجود دارد. و بر روی انواع خودرو ها تعبیه شده اند. در این مطلب  قصد داریم تفاوت گیربکس های AT و CVT را برای شما معرفی کنیم.

گیربکس اتوماتیک CVT

گیربکس CVT مخفف شده ی کلمه ی Continuously Variable Transmission به معنای معنای سيستم انتقال قدرت متغير است. این نوع گیربکس در سال 1986 به ثبت رسید. و در اوایل سال 2000 به بازار ژاپن پیشنهاد شد. در همان زمان خودروسازانی مانند نیسان و بعد آئودی و میستوبیشی استقبال خوبی از این نوع گیربکس ها کردند.

جعبه دنده های سی وی تی دیگر اجزایی مانند چرخ دنده های خورشیدی و دنده های فیزیکی ندارند. و تمام مسئولیت ها توسط سه قسمت انجام می شود:

پولی ورودی (محرک)
پولی خروجی (متحرک)
تسمه مخصوص از جنس فلز یا پلاستیک

CVT یک نوع گیربکس اتوماتیک است که مانند گیربکس دستی یا اتوماتیک سنتی دارای دنده های معمولی نیست. در عوض، از سیستمی از تسمه ها، قرقره ها و سنسورها برای تغییر دائمی نسبت دنده بر اساس سرعت و بار خودرو استفاده می کند. این به موتور اجازه می دهد تا در کارآمدترین محدوده دور در دقیقه خود کار کند و در نتیجه مصرف سوخت بهبود یافته و شتاب نرم تر شود.

همچنین گیربکس CVT به موتور خودرو اجازه می دهد تا با طیف وسیعی از سرعت های مختلف خودرو، با بیشترین چرخش در دقیقه کار کند. به همین دلیل گیربکس CVT برای زمانی که می خواهید حداکثر راندمان سوخت را تضمین کنید، مناسب است.
گیربکس اتوماتیک AT

گیربکس اتوماتیک یا همان “Automatic Transmission” که به اختصار “AT” نامیده می شود، دارای چندین چرخ دنده با زبانه های مختلف هستند. که تعداد این چرخ دنده ها، تعداد دنده های یک خودرو را مشخص می کند که معمولا در خودرو های شهری بین 4 تا 6 دنده است.

گیربکس AT با افزایش یا کاهش سرعت خودرو به طور خودکار دنده ها را تغییر می دهد. این کار با استفاده از فشار سیال تولید شده توسط مبدل گشتاور برای درگیر شدن و جدا کردن مجموعه های مختلف چرخ دنده انجام می شود.

AT یک گزینه رایج تر در وسایل نقلیه است و به طور کلی یافتن قطعات جایگزین یا تعمیرکارانی که در تعمیرات گیربکس AT تخصص دارند آسان تر است. این می تواند بارهای گشتاور بالای تولید شده توسط موتورهای بزرگتر را تحمل کند، و می تواند به صورت دستی به یک دنده پایین تر به منظور افزایش ترمز موتور یا برای کنترل بهتر تحویل نیرو، جابجا شود. به طور خلاصه، در حالی که گیربکس CVT در مقایسه با گیربکس AT بازده سوخت بهتر و شتاب نرم‌تری را ارائه می‌دهد، گیربکس AT بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند بارهای گشتاور بیشتری را تحمل کند. هر دو نوع گیربکس بسته به نیاز راننده و سبک رانندگی، مزایا و معایب مربوط به خود را دارند.

تفاوت های گیربکس AT و CVT
مصرف سوخت
ضریب دنده ها
تجربه رانندگی
مصرف سوخت در گیربکس اتوماتیک ای تی و سی وی تی

گیربکس های اتوماتیک CVT دارای مصرف سوخت پایینی هستند. و یک مزیت بزرگ برای این نوع گیربکس ها محسوب می شود. زیرا با داشتن سرعت بالا و فشار خیلی زیادی بر موتور وارد نمی شود.

اما در گیربکس AT در دنده های بالا تر فشار زیادی به موتور وارد شده و مصرف سوخت بالاتری دارند.
ضریب دنده ها در گیربکس AT و CVT

در هنگام تعویض دنده درخودرو های دارای گیربکس CVT راننده متوجه تعویض دنده نمی شود. زیرا این گیربکس اتوماتیک ضریب دنده ی خاصی ندارد و نمی تواند برای آن عدد انتخاب کرد.

ولی در گیربکس AT دنده ها به ترتیب از 1 شروع شده وتعویض دنده با سرعت های بالا تر انجام می شود.
تجربه رانندگی با خودروی دارای گیربگس AT و CVT

بین گیربکس اتوماتیک یا همان AT و گیربکس CVT تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد. برخی افراد که عادت به رانندگی باخودرو های دارای گیربکس اتوماتیکAT دارند. رانندگی با خودرو های دارای گیربکس CVT کسل آور و خسته کننده است و ممکن است تصور بر این داشته باشند که این خودرو و گیربکس کند است.

اما در واقع این طور نیست. به دلیل اینکه در گیربکس هایCVT راننده تعویض دنده را حس نمی کند، چنین حسی را دارد. و البته که خیلی از افراد گیربکس سی وی تی را بهتر می دانند. و اعتقاد دارند که رانندگی با این نوع گیربکس آرامش بیشتری دارد.

توجه داشته باشید که بهتر است در هنگام خرید خودرو تمام جوانب را بسنجید. و بتوانید انتخابی خوب داشته و بعد از خرید و پرداخت پولی گزاف از خرید خود لذت ببرید و راضی باشید.
کدامیک بهتر است CVT یا AT ؟

هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد. این واقعاً به آنچه در یک وسیله نقلیه به دنبال آن هستید بستگی دارد. اگر می خواهید تجربه رانندگی نرم و بدون زحمتی داشته باشید، گیربکس اتوماتیک (AT) انتخاب ایده آل شما خواهد بود. اگر نگران مصرف سوخت هستید و می خواهید کنترل بیشتری داشته باشید، ممکن است یک گیربکس (CVT) را در نظر بگیرید.

گفته می شود، برخی از رانندگان احساس سنتی گیربکس دستی را ترجیح می دهند. در نتیجه، گیربکس AT و CVT مزایا و معایب منحصر به فرد خود را ارائه می دهند. هنگام تصمیم گیری برای خرید، ترجیحات رانندگی، بودجه و هزینه های مالکیت بلند مدت خود را در نظر بگیرید.