گیربکس دوکلاچه چیست و چطور کار می‌کند؟

گیربکس دوکلاچه چیست و چطور کار می‌کند؟

احتمالا بسیاری از شما با مفهوم گیربکس دستی و اتوماتیک در خودرو آشنا هستید و حتی اگر از عملکرد آن سردرنیاورید، حداقل نام آن را شنیده‌اید. این در حالی است که گیربکس دوکلاچه با وجود مهندسی هوشمندانه و پیچیده‌ای که دارد هنوز آن‌طور که باید فراگیر نشده است. در این مطلب می‌خواهیم درباره گیربکس دوکلاچه و نحوه عملکرد آن صحبت کنیم.

گیربکس دوکلاچه و نحوه عملکرد آن

گیربکس‌های دوکلاچه (DCT) ترکیبی از گیربکس دستی و اتوماتیک هستند. درواقع آنها بیشتر به گیربکس دستی شباهت دارند؛ اما از یک کلاچ دوگانه برای همگام‌سازی تعویض دنده استفاده می‌کنند.

برای درک بهتر نحوه عملکرد گیربکس دوکلاچه، ابتدا باید بدانید گیربکس دستی چطور کار می‌کند. در گیربکس‌های دستی، راننده برای اینکه دنده عوض کند باید پدال کلاچ را فشار دهد. کلاچ برای مدت کوتاهی موتور را از گیربکس جدا می‌کند تا جریان نیرو از موتور به گیربکس قطع شود. وقتی راننده دنده عوض می‌کند، حلقه دندانه‌دار از یک چرخ‌دنده به چرخ‌دنده دیگر با اندازه متفاوت جابه‌جا می‌شود. سپس همگام‌سازها (سنکرونایزر) وارد عمل می‌شوند و برای اینکه چرخ‌دنده‌ها روی هم ساییده نشوند، قبل از درگیرشدن آنها کار همگام‌سازی آنها را انجام می‌دهند. وقتی دنده جدید درگیر شد، راننده پدال کلاچ را رها می‌کند و این کار باعث می‌شود موتور دوباره با اتصال به گیربکس، نیرو را به چرخ‌ها منتقل کند.

گیربکس دوکلاچه از همین فرایند استفاده می‌کند، با این تفاوت که به‌جای یک کلاچ از دو کلاچ بهره می‌برد و هردو با رایانه کنترل می‌شوند؛ بنابراین نیازی به پدال کلاچ نیست.

برچسب : دوکلاچه – گیربکس