تعمیر گیربکس چری

تعمیر گیربکس چری

تعمیر گیربکس چری

شرکت خودروسازی چری یکی از شرکت های فعال در زمینه تولید و عرضه خودرو در ایران است. خودرو های تولید شده توسط کمپانی چری دارای مزایایی هستند و به همین دلیل نزد ایرانیان محبوب هستند . با توجه به گران بودن هزینه تعمیر قطعات خودرو چری خصوصاً گیربکس در این مقاله گیربکس یکی از خودرو های پرفروش چری و نگات سرویس خودرو هلی چری را بررسی خواهیم کرد.

کمپانی چری

چری یک شرکت خودروسازی چین که یکی از سازندگان اتومبیل و موتور خودرو در جمهوری خلق چین است. این شرکت رتبه هفتم را در زمینه تولید خودرو در چین داراست. چری شرکتی است که توسط دولت کمونیست چین اداره می شد که در اوایل هزاره سوم بعد از میلاد شروع به کار کرد. یکی از اولین محصولات این شرکت فنگ یون است که با استفاده از شاسی سیات ساخته‌شده است. این شرکت که نمونه‌های اولیه بسیار ارزان را در اولویت قرار داد, با صادرات نمونه‌های اولیه به کشورهای فقیر با اقتصاد مشابه چین مانند سوریه, از چین فراتر رفت. این شرکت در سال ۲۰۰۵ اولین خط تولید خارجی خود را در روسیه افتتاح کرد.

کمپانی چری در ایران

محصولات Chery از سال ۲۰۰۶ به ایران وارد شده‌اند و مسئولیت سخت مونتاژ آن‌ها به کمپانی کرمان موتور و زیرمجموعه مدیران خودرو منتقل شده است. محصولاتی مانند ام وی ام  ۱۱۰، ام وی ام  ۵۵۰ و ۵۳۰، و نمونه‌هایی از ماشین های قبلی تولید شده توسط کمپانی چری بودند که در ایران عرضه شدند.

اما پس از تغییر رویه مذکور در بخش همکاری‌های خارجی در تاریخ شرکت چری، محصولات نسل جدید آن نیز وارد ایران شدند. اکنون مدل‌های ام‌وی‌ام ۳۱۵ هاچ‌بک و ام‌وی‌ام ۱۱۰ و ام‌وی‌ام X33 نسل قدیم در کنار نسل‌های جدیدتری مانند چری تیگو ۳ایکس (ایکس۲۲)، تیگو ۵ایکس (ایکس۵۵)، تیگو ۵ و چری تیگو ۷ و آریزو ۵ به فروش رسیده که چری آریزو ۶ و تیگو ۸ را نیز باید به آن‌ها اضافه نمو. البته، قیمت این خودروها در ایران و چین بسیار متفاوت است که باعث افزایش سود مدیران صنایع اتومبیل ایرانی در سودآوری همتایان چینی خود خواهد شد.

تعمیر گیربکس اتوماتیک چری آریزو 5

چری آریزور 5 در زمره خودرو هایی قرار دارد که از سیستم گیربکس cvt استفاده می کند، به همین دلیل ممکن است به دلایل مختلف دچار مشکل شود که هر مشکل برای جلوگیری از خراب شدن گیربکس باید سریعاً بررسی شود.

با توجه به اینکه  عملکرد گیربکس اتوماتیک چری آریزو 5 ام وی ام به کمک حرکت بنزین به سمت گیربکس انجام می شود  و شاکله‌ی آن به صورت هیدروالکترومکانیکی است حساسیت بالایی دارد. رانندگان عزیز باید این حساسیت‌های خاص را مورد توجه قرار دهند.نکات ممه در ارتباط با گیربکس چری عبارت‌اند از:

هر خطایی در گیربکس چری نشان‌دهنده یک مشکل سیستم گیربکس است که نباید نادیده گرفته شود.چرا که عموماً در تعمیر گیربکس خودرو های چری مشاهده می شود که عمده شدت خرابی گیربکس به دلیل سهل انگاری راننده است و این عامل سبب شده تا سایر قطعات کنار گیربکس هم دچار مشکل شوند.

تغییر روغن گیربکس بسیار مهم است، و اگر در زمان مناسب انجام نشود، قطعاً شاهد یک مشکل در سیستم گیربکس چری  ام وی ام  5 را خواهیم دید.

یکی از مهم‌ترین حساسیت‌های چری آریزو 5 این است که این ماشین، چون سیستم الکتریکی پیچیده‌ای دارد، متخصصان به رانندگان عزیز توصیه می‌کنند که از وسائل الکتریکی کم‌تر استفاده‌شده مانند آمپلی فایر، دزدگیر  و غیره استفاده کنند.

توجه داشته باشید که جعبه‌دنده این خودرو شامل یک سنسور بسیار حساس و مدار الکترونیکی است. ترجیحاً توصیه می‌کنیم که در صورت امکان، شستشوی موتور کاهش یابد و یا انجام نشود.

مواردی که در صورت بروز نیاز به تعمیر گیربکس چری وجود خواهد داشت

عدم استفاده از ترمز دستی در هنگام پارک کردن اتومبیل همه وزن خودرو  را به گیربکس انتقال خواهد داد که می‌تواند موجب آسیب کشنده به گیربکس ماشین شود.

در زمان شروع به حرکت ماشین دنده باید در موقعیت D باشد ، سپس می‌توانید هر وقت که احساس می‌کنید که گیربکس درگیر است، پا روی پدال گاز فشار دهید. در غیر این صورت، گیربکس چری آریزو 5 ام وی ام آسیب خواهد دید.

توصیه می‌کنیم که اگر می‌خواهید توقف کوتاهی داشته باشید، مطمئن شوید که پای خود را روی ترمز نگه دارید و از انتقال دنده به سمت P یا N دوری کنید.

توجه داشته باشید که مراقبت از گیربکس چری آریزو 5 ام وی ام می‌تواند برای مدت‌زمان طولانی ماشین شما را سالم نگه داشته و بیمه کند. در غیر این صورت به چک ماهانه نیاز خواهید داشت. البته ما توصیه می‌کنیم که حداقل هر ۶۰ روز سیستم انتقال و گیربکس گیربکس چری آریزو 5 ام وی ام را بررسی کنید.

تقه گیربکس

تقه گیربکس در خودروهایی که دارای دنده اتوماتیک هستند مانند خودرو های چری در زمان تغییر دنده کاملاً مشخص است و نباید به سادگی از کنار آن رد شد. اگر این تقه ادامه پیدا کند و تعمیر نشود قطعات دیگر ماشین چری هم آسیب جدی خواهند دید. از جمله دلایل اصلی تقه گیربکس ماشین های چری که از نوع CVT  هستند پارگی تسمه گیربکس است.

یکی دیگر از خودرو های فعال چری در ایران تیگو 5 است ، تیگو 5دارای گیربکس CVT با 7ضریبت بوده و تعویض دنده بسیار نرمی دارند ، به طوری که تنها در هنگام حرکت اول تعویض دنده ، دنده کمی سفت به نظر می رسد، اما در سرعت های بالا در این مدل گیربکس تعویض دنده به هیچ عنوان حس نمی شود.

یکی از نشانه های  خرابی گیربکسCVT گیربکس یا  شدن سیستم انتقال قدرت در دنده است. در زمان ها است که خودرو نمی تواند تعویض دنده را به درستی انجام دهد و تنها در یک دنده حرکت می کند ، در این صورت در هنگام شروع حرکت ضربه شدیدی وارد می شود.

پاره شدن تسمه گیربکس چری

یکی از علت های خرابی گیربکس پاره شدن تسمه گیربکس است ، تسمه گیربکس چری درواقع پلی بین گیربکس CVT است. یکی از این دو تسمه متحرک است و به موتور خودرو وصل می شود و تسمه ی دیگر برای انتقال قدرت موتور به چرخ های ماشین است. به علت حرکت مداوم نیاز است که  تسمه گیربکس هر 100هزار کیلومتر بررسی شود.

بررسی و سرویس مداوم گیربکس می تواند از خرابی سایر قطعات خودرو جلوگیری کند.